Wydawcy

eBiuletyn-Newsletter

Reklama

Czy starczy sił na przetrwanie?

Choć w polskiej literaturze wojennej nie brakuje pamiętników i wspomnień pilotów (przede wszystkim oficerów), to dziennik Wacława Oyrzanowskiego jest zupełnie wyjątkowym dokumentem, bo pisał go podoficer mechanik. Wacław Oyrzanowski, syn Józefa Kalasantego i Eugenii z domu Wolskiej, urodził...

Więcej szczegółów


39,00zł brutto

Stan: dostępny

  • ISBN: 9788361529002
  • ean: 9788361529002
  • Wydawca: ZP Wydawnictwo
  • VAT: 5 %
  • Autor: Wacław Oyrzanowski
  • Format: 185x230
  • Okładka: Miękka
  • Ilość stron: 196

 
   

Choć w polskiej literaturze wojennej nie brakuje pamiętników i wspomnień pilotów (przede wszystkim oficerów), to dziennik Wacława Oyrzanowskiego jest zupełnie wyjątkowym dokumentem, bo pisał go podoficer mechanik. Wacław Oyrzanowski, syn Józefa Kalasantego i Eugenii z domu Wolskiej, urodził się 18 września 1903 roku, w folwarku Zawady, powiat Łaski. Od 1915 roku działał w polskim harcerstwie. W czerwcu 1920 roku jako gimnazjalista zgłosił się do WP i wziął udział w wojnie polsko-bolszewickiej. Od grudnia 1923 roku służył w 1 Pułku Lotniczym w Warszawie, w personelu technicznym 14 Eskadry Lotniczej, 212 Eskadry Bombowej i 216 Eskadry Bombowej. Będąc jednym z najbardziej doświadczonych podoficerów mechaników 1 Pułku Lotniczego w Warszawie, wziął udział w kampanii 1939 roku jako szef mechaników 16 (216) Eskadry w składzie Brygady Bombowej. W październiku 1939 roku z Rumunii przez Jugosławię przedostał się do Grecji, a stamtąd statkiem „Pułaski” do Francji. Na początku 1940 roku został szefem mechaników I Eskadry I/145 Dywizjonu Myśliwskiego „Warszawskiego” i na tym stanowisku brał udział w Kampanii Francuskiej w maju/czerwcu 1940 roku Po upadku Francji ewakuował się z jednostką do Wielkiej Brytanii. Od lata 1940 roku był szefem mechaników Eskadry A 302 Dyonu Myśliwskiego „Poznańskiego”, pełniąc tę funkcję w okresie Bitwy o Anglię. Następnie był w tym dyonie szefem Eskadry Technicznej. W grudniu 1941 roku został przeniesiony do 307 Dyonu Myśliwskiego. Nocnego „Lwowskiego” („Lwowskich Puchaczy”) na stanowisko szefa mechaników. 27 czerwca 1943 roku wraz z kpt. pil. Romanem Grzanką wystartował na próbny oblot techniczny samolotu de Havilland Mosquito II nr DD644 EW-Y dostarczonego po remoncie głównym. Wskutek awarii i pożaru silnika, podczas próby lądowania przymusowego, samolot rozbił się pod Penarth koło Swansea (Glamoran). Pilot zginął na miejscu, a mechanik zmarł nazajutrz w szpitalu. Wacław Oyrzanowski został odznaczony pośmiertnie Krzyżem Walecznych. Jest pochowany w kwaterze lotników na cmentarzu w Pembrey, w walijskim hrabstwie Carmarthenshire.

  • Autor Wacław Oyrzanowski
  • Format 185x230
  • Okładka Miękka
  • Ilość stron 196